کشف گروه جدیدی از داروهای ضددیابت که موجب کاهش تولید گلوکز درکبد می‌شوند

27 مارس 2017- یک گروه از محققان آمریکایی یک کلاس جدید از ترکیبات دارویی را برای کنترل دیابت نوع 2 کشف کرده‌اند که باعث کاهش تولید گلوکز در کبد می‌شود.

 این تحقیقات حاصل همکاری دانشمندان موسسه‌ی تحقیقاتی Scripps(TSRI) از پردیس دانشگاه فلوریدا، موسسه‌ی سرطان Dana-Farber، دانشکده‌ی پزشکی هاروارد و دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Yale و سایر محققان است. یکی از این ترکیبات که توسط محققان موسسه‌ی TSRI طراحی و بهینه‌سازی شده است بطور چشمگیری موجب بهبود سلامت مدل حیوانی دیابت از طریق کاهش مقدار قندخون این حیوانات، افزایش حساسیت به انسولین و بهبود تعادل گلوکز گردید.

نتایج این تحقیق اخیراً در مجله‌ی Cell منتشر شد.

ترکیبی که دانشمندان کشف و بهینه‌سازی نمودند SR-18292 نام‌گذاری شده است که سبب تغییر یک پروتئین شناخته شده به نام PGC-1α می شود. این پروتئین نقشی محوری در تعادل انرژی بازی می‌کند و به کنترل ژنهای دخیل در متابولیسم انرژی، کمک می‌کند. هنگامیکه  سلولها در طی  دوره‌ی ناشتا یا گرسنگی قرار می گیرند مقادیر بیش از حدی از پروتئین PGC-1α را تولید می‌کنند و این پروتئین موجب می گردد که تولید گلوکز در کبد به اوج خود رسد. اما هنگامیکه دانشمندان عملکرد این پروتئین را از طریق فرآیندی بنام استیلاسیون تغییر دادند، تولید گلوکز در کبد کاهش یافت.

دکتر Griffin معاون دپارتمان پزشکی مولکولی از موسسه‌ی TSRI گفت: این پروتئین در ابتدا به عنوان یک پروتئین قابل تبدیل به دارو در نظر گرفته نمی‌شد اما تیم ما این مشکل را از طریق فرایند استیلاسیون حل کرد، درحقیقت ما می‌توانیم رفتار  پروتئین‌ها را بطور غیر مستقیم از طریق این فرایند تغییر دهیم، داروی SR-18292 موجب افزایش استیلاسیون پروتئین PGC-1α شده و تولید  گلوکز را در سلولهای کبدی خاموش می‌کند. جلوگیری از تولید بیش از حد PGC-1α یک هدف نورسیده برای  بهره‌برداری در داروهای ضد دیابت است.

دکتر Griffin گفت: پس از فرآیند غربالگری ترکیبات به منظور مهار تولید بیش از حد PGC-1α و یافتن چند نامزد بالقوه، تیم TSRI مشتقاتی را از ترکیبات اولیه طراحی کردند، ما ترکیبات را بر اساس توانایی آنها در افزایش و القاء استیلاسیون انتخاب کردیم، در حقیقت این ترکیب دارای خواص دارویی خوبی بود و ما آنرا بر روی مدلهای حیوانی دیابت نوع 2 آزمایش نمودیم.

دکتر Griffin توضیح داد: با اینکه در حال حاضر ما نمی‌دانیم که داروی SR-18292 مستقیماً چه پروتئین یا آنزیمی را هدف قرار می‌دهد، اما این ترکیب جدید بعلاوه‌ی چندین ترکیب دیگر ساخته شده توسط گروه ما می‌توانند به عنوان ابزارهای شیمیایی برای مطالعات تنظیم متابولیسم گلوکز مورد استفاده قرار گیرند.

محققان افزودند: این مولکولهای مشابه‌ی کوچک می‌توانند روزی به صورت عواملی مجزا یا در ترکیب با داروهای فعلی ضد دیابت تولید و مورد استفاده قرار گیرند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170327142820.htm